برآورد جریمۀ درآمدی و تابع درآمد ازدست‌رفتۀ نویسندگان ادبی در ایران؛

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

2 استاد گروه سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

3 دانشیار گروه سیاستگذاری فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

چکیده

بر اساس تحلیل آمارهای خانۀ کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بین سال­های 1396 تا 1398 بیش ­از 5000 نفر نویسندۀ داستان و رمان در کشور کتاب­های‌شان را به چاپ رسانده­اند. اگرچه نویسندگان ادبی عضوِ کانونیِ طبقۀ خلاق هستند؛ تا کنون مطالعۀ جامعی درباره درآمد و ویژگی­های بازار کار آن­ها انجام نشده است. در ادبیات اقتصاد فرهنگ نویسندگان را در دستۀ هنرمندان قرار می­دهند و ویژگی­های بازار کار آن­ها را همانند می­دانند، از این رو می­توان مطالعات مربوط به بازار کار هنرمندان را برای شناخت نویسندگان نیز به کار گرفت. چارچوب نظری این مقاله برگرفته از مطالعات پیشین بازار کار هنرمندان است و داده­های آن از طریق مصاحبه عمیق با 91 نفر از نویسندگان کشور گردآوری شده است. روش به کار رفته در برآورد تابع درآمد از دست‌رفتۀ نویسندگان تحلیل رگرسیون چندگانه است. یافته‌های این مطالعه نشان می­دهد میانگین جریمه درآمدی نویسندگان کشور به نسبت میانگین درآمد شغل­های جایگزین 72% و میانگین سالانۀ درآمد از دست­رفته آن­ها حدود 108 میلیون تومان است. معادلۀ به دست آمده گواه این است که هرچه تعداد ژانرهایی که نویسنده در پروفایل کاری­اش دارد، تعداد عضویت در هیئت داوران جایزه‌های ادبی و سطح تحصیلات نویسنده بیش­تر باشد، جریمۀ درآمدی هم بالاتر است. قبل از 24 سال تجربه با جریمۀ درآمدی افزایشی مواجه هستیم و پس از آن جریمۀ درآمدی کم­ می­شود.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Estimating the Earnings Penalty and Foregone Income Function for Iranian Literary Authors; A Research in the Economics of Literature

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Sheshjavani 1
  • Ismail Kavousi 2
  • Abbasali Ghaiyoomi 3
1 d
2 d
3 d
چکیده [English]

According to the statistics provided by the Book House of the Ministry of Culture and Islamic Guidance, around 5,000 authors published their books of fiction or novel from 2017 to 2019. Although literary writers constitute a central position in the creative class, no comprehensive study has been conducted on their income and labor market characteristics yet. In cultural economics, authors are placed in the category of artists and their labor market characteristics are considered almost identical. Therefore, the studies on artists' labor markets can be employed to identify authors.
The theoretical framework is taken from previous research on artistic labor markets and the data have been collected through in-depth interviews with 91 authors in Iran. Multiple regression analysis is carried out to estimate the income penalty function for authors.
The findings show that the average income penalty of Iranian writers is 72%, compared to the average income of alternative jobs, and that they annually lose 108 million Toman (i. e., foregone income) because they ignore better-paid alternative occupations to continue being literary authors. The resulting equation proves that the foregone income increases as authors write in more genres, as the number of literary award jury memberships rises, and as they gain higher academic degrees. Foregone income also grows as authors’ experience increases until 24 years, after which increasing the experience results in lower foregone income.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cultural Economics
  • Authors’ Labor Markets
  • Earnings Penalty
  • Foregone Income
  • Psychic Income Classification: Z11
  • J17
Abbing, H. (2003). Support for artists. In R. Towse, A handbook of cultural economics (pp. 437-444). Cheltenham: Edward Elgar.
Alper, N. O., & Wassall, G. H. (2006). Artists' careers and their labor markets. In V. Ginsburgh, & D. Throsby, Handbook of the Economics of Art and Culture, Volume 1 (pp. 813-864). Amsterdam: Elsevier North-Holland. doi:10.1016/S1574-0676(06)01023-4
Baumol, W., & Throsby, D. (2012) Psychic Payoffs, Overpriced Assets, and Underpaid Superstars.  Kyklos 65:3, pages 313-326.
Benhamou, F. (2011). Artists’ labour markets. In R. Towse, A handbook of cultural economics, second Edition (pp. 53-58). Cheltenham: Edward Elgar.
Bille, T., Mignosa, A., & Towse, R. (2020). Teaching Cultural Economics. Cheltenham: Edward Elgar.
Filer, R. k. (1986). The "Starving Artist"--Myth or Reality? Earnings of Artists in the United States. Journal of Political Economy, Vol. 94, No. 1, .56-75.
Frey BS, G. J. (2017). Honours versus money. The economics of awards. Oxford: Oxford University Press.
Johnson, R. A., & Bhattacharyya, G. K. (2009). Statistics: principles and methods. Hoboken: John Wiley & Sons.
Katz, E., & Syrquin, M, (1982) The Failure of Psychic Income as a Source of Market Failure, Journal of Post Keynesian Economics, Vol 4, - Issue 4, 623-627.
Kretschmer, M., & Hardwick, P. (2007). Authors’ earnings from copyright and non-copyright sources: A survey of 25,000 British and German writers. Bournemouth: Bournemouth University, Centre for Intellectual Property Policy & Management (CIPPM).
MacDonald, G. (1988). The economics of rising stars. American Economic Review 78, 155–166.
Menger, P.-M. (2006). Artistic labor markets: contingent work, excess supply and occupational risk management. In V. Ginsburgh, & D. Throsby, Handbook of the economics of art and culture, volume 1 (pp. 765-811). Amsterdam: Elsevier North-Holland. doi:10.1016/S1574-0676(06)01022-2
Mincer, J. (1974). Schooling, Experience and Earnings. New York: National Bureau of Economic Research.
Mirsafian, l., Pirnajmudein, H., & Nejadansari, D. (2020). Estimating literary translators’ earnings penalty: A cultural economics approach towards translator studies. Target: International Journal of Translation Studies, No 33, 56-71.
NEA. (1981). Artists Compared by Age, Sex and Earnings in 1970 and 1976. Research Division Report no. 12. New York. Newyork: National Foundation on the Arts and Humanities.
Panasuk, C. (1974). An Analysis of Selected Performing Arts Occupations. Canada Council for the Select Comm. Ottawa. Ottawa: Canada Council for Art.
Popovic, M., & Ratkovic, K. (2013). Oversupply of Labor and Other Peculiarities of Arts Labor Market. Theoretical and Practical Research in the Economic Fields, Vol 4 No 2 (2013): Volume IV Issue 2(8) Winter, 203-228.
Pym, A., Grin, F., Sfreddo, C., & Chan, A. (2012). The status of the translation profession in the European Union. European Commission. doi:10.2782/63429
Rengers, M. (2002) Economic Lives of Artists; Studies into Careers and the Labour Market in the Cultural Sector. Utrecht: Utrecht University 
Smith, A. (1779/2020). An Inquiry Into the Nature and Causes of the Wealth of Nations. Independently published.
Throsby, D. (2008). The concentric circles model of the cultural industries. Cultural Trends, 17:3, 147-164.
Throsby, D., & Petetskaya, K. (2017). Making Art Work: A Summary and Response. Sydney: Australia Council for the Arts.
Throsby, D., & Zednik, A. (2010). Do you really expect to get paid? Australia Council for the Arts: Australia Council for the Arts. Retrieved from http://www.australiacouncil.gov.au/workspace/uploads/files/research/do_you_really_expect_to_get_pa-54325a3748d81.pdf
Thurow, L. C. (1981), Psychic Income: A Market Failure, Journal of Post Keynesian Economics Vol 3, No 2, 183-93.
Towse, R. (2010). A textbook of cultural economics. Cambridge: Cambridge University Press.
Towse, R. (2014). Advanced introduction to cultural economics. Edward Elgar. Cheltenham: Edward Elgar.
Towse, R., & Navarrete, T. (2020). Handbook of Cultural Economics, Third Edition. Cheltenham: Edward Elgar.
Withers, G. (1985, December). Artists’ subsidy of the arts. Australian Economic Papers, 24(45), 290–295. doi:10.1111/j.1467-8454.1985.tb00117.x
ششجوانی، حمیدرضا (1398)، سیاست‌گذاری اقتصادی بخش فرهنگ، تهران : مرکز توسعه صنایع فرهنگی و خلاق کاسیما.
ششجوانی، حمیدرضا (1395)، ارزیابی و بازنگری نظام یارانهدهی کتاب و مطبوعات، تهران:  دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
میرصفیان، لیلا و حسین پیرنجم الدین و داریوش نژادانصاری (1398)، «برآورد تابع درآمدی مترجمان ادبی ایران»، بررسی مسایل اقتصاد ایران، س6، ش 1، 253-273.