بررسی مسائل اقتصاد ایران

بررسی مسائل اقتصاد ایران

ارزیابی نرخ رشد بهره وری تجزیه‌پذیر در صنعت خودرو ایران با تأکید بر کارایی فنی و مقیاس: رویکرد مرزی

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان
1 استادیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 استادیار گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران
3 استاد گروه اقتصاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
10.30465/ce.2025.51293.2016
چکیده
نرخ رشدبهره‌وری و سطح بهینه کارایی یکی از دلایل ماندگاری سهم بازار شرکت‌ها در اقتصاد و بویژه در تجارت بین‌الملل است. صنعت خودرو ایران بدلائل محتلف به‌ویژه مالکیت یا مدیریت دولتی درچند دهه اخیر از نرخ رشد بهره‌وری و مولفه‌های کارایی مطلوب برخوردار نبوده است. در این مقاله نرخ رشد بهره‌وری، پیشرفت فنی و کارایی مقیاس در صنعت خودروی ایران ارزیابی میشود. برای تحقق این هدف بااستفاده از داده‌های کدهای چهاررقمی (ISIC) صنعت خودرو در دوره زمانی 1381-1399، تابع تولید مرزی تجزیه‌پذیر کامبوکار و لاول برازش می‌شود. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که در صنعت خودروسازی ایران پیشرفت فنی با مقدار 017/0 بیشترین سهم را در نرخ رشد بهره‌وری عوامل تولید داشته، درحالی‌که کارایی مقیاس به مقدار 042/0- از نرخ رشد بهره‌وری کاسته است؛ باستناد سهم ناچیز کارایی فنی با مقدار برابر 006/0 می‌توان اظهار داشت که اگرچه ساختار تولید تا حدی متکی بر تحول فناورانه بوده اما از لحاظ کارایی مدیریتی و مقیاس تولید با چالش‌هایی مواجه است. علاوه براین، اجرای سیاست‌های قیمت‌گذاری در این صنعت انگیزه خودروسازان را برای ارتقای کارایی و رشد بهره‌وری کاهش داده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود که با اصلاح نظام قیمت‌گذاری و ایجاد سازوکاری شفاف و رقابتی، انگیزه‌های ارتقاء بهره‌وری در بنگاه‌ها تقویت شود
کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله English

Evaluating the Decomposed Productivity Growth Rate in the Iranian Automotive Industry with Emphasis on Technical Efficiency and Scale: A Frontier Approach

نویسندگان English

nadia mirababazadeh 1
samaneh noraniazad 2
Farhad khodadad kashi 3
1 Assistant Professor of Economics, Faculty of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor of Economics, Faculty of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Professor of Economics, Faculty of Management and Economics, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده English

The rate of productivity growth and the optimal level of efficiency are key determinants of firms’ market share sustainability in the economy, particularly in international trade. The Iranian automobile industry, however, has suffered from low productivity growth and weak efficiency performance over the past decades, largely due to state ownership and government-led management. This study evaluates productivity growth in the Iranian automobile industry, with a focus on technological progress and scale efficiency. To achieve this, we employ decomposable frontier production functions using the Kumbhakar and Lovell model, applied to four-digit ISIC data from 2002–2020. The findings reveal that technological progress, with a value of 0.017, accounted for the largest contribution to total factor productivity growth, while scale efficiency, with a value of -0.042, exerted a negative effect. Moreover, the negligible contribution of technical efficiency (0.006) suggests that although production structures have partially relied on technological advancement, managerial efficiency and scale optimization remain significant challenges. In addition, government-imposed pricing policies have reduced firms’ incentives to improve efficiency and productivity growth. Accordingly, the study recommends reforming the pricing system and establishing a transparent, competitive framework to strengthen firms’ motivation for productivity enhancement

کلیدواژه‌ها English

Decomposed Productivity Growth Rate
Technical efficiency
Technological progress
Scale efficiency
Frontier Approach

  • تاریخ دریافت 03 اسفند 1403
  • تاریخ بازنگری 06 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش 10 تیر 1404