%0 Journal Article %T ارزیابی قوانین،‌ مقررات و اصول قیمت‏ گذاری نهادهای قیمت‏ گذار در ایران %J بررسی مسائل اقتصاد ایران %I پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی %Z 2383-0565 %A هرورانی, حسین %A عربی, سید هادی %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 6 %N شماره 2 (شماره پیاپی:12) %P 319-347 %! ارزیابی قوانین،‌ مقررات و اصول قیمت‏ گذاری نهادهای قیمت‏ گذار در ایران %K قیمت‌گذاری %K ‌ کنترل قیمت %K ‌ تنظیم بازار %K قیمت کالا و خدمات %K ‌ قوانین و مقررات طبقه بندی JEL: D40 %K D46 %K R32 %K R48 %R 10.30465/ce.2020.5430 %X هدف مقاله حاضر بررسی آثار قیمت‌گذاری ناشی از مداخله در مکانیسم قیمت و تکلیف نمودن بازار به اعمال قیمت‌های کف و سقف و یا استفاده از ضوابط قیمت‌گذاری، توسط نهادهای تنظیم‌گر می‌باشد. در این مقاله با بررسی نهادهای متولی و احصاء چالش‌های نظام قیمت‌گذاری کالاها و خدمات با استفاده از روشهای تحقیق(هنجاری و توصیفی- تحلیلی) به ارائه راهکارهای بهبود وضعیت موجود پرداخته خواهد شد. یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که علیرغم وجود 15 نهاد و سازمان دولتی و شبه دولتی تنظیم‌گر در حوزه قیمت­گذاری،‌ چالشهایی از جمله اتخاذ یک رویه واحد قیمت‌گذاری برای تمامی کالاها و با هر ساختاری همچنان در کشور وجود دارد.علاوه بر این داشتن رویکرد سرکوب قیمتی، قیمت­گذاری غیرمتوازن در چارچوب زنجیره ارزش به واسطه تفاسیر مختلف از قوانین در حوزه قیمت گذاری، تورم قوانین و مقررات و ... منجر به عدم توازن و ناهماهنگی در نحوه مداخله دولت و سایر نهادهای ذی ربط در طول زنجیره ارزش گروه‌های کالایی مختلف می‌شود که تبعات این تصمیم‌گیری در نوسان شدید قیمت،‌ متاثر ساختن قیمتهای نسبی و ... بروز خواهد کرد و باعث بی ثباتی در اقتصاد خواهد شد. %U https://economics.ihcs.ac.ir/article_5430_043ae50f177b7b402564b4d4300b520b.pdf