عوامل موثر بر صنعت گردشگری با تاکید بر مزیت رقابتی مقصد های گردشگری درایران (مطالعه موردی: استان مازندران)

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در سالیان اخیر رقابت به عنوان یک مفهوم اقتصادی مطرح می باشد که این مفهوم  بر توسعه پایدار صنعت گردشگری تاثیرگذار است. اگرچه امروزه مطالعاتی پیرامـون مزیـت رقـابتی در مقصـدهای گردشـگری جهـان صورت گرفته،امامطالعات جـامع وکـاربردی چنـدانی در کشـورمان صـورت نگرفتـه اسـت وایـن لـزوم انجـام چنـین مطالعاتی رابیش ازپیش نمایان مـیسـازد. این پژوهش با در نظرگرفتن شاخص هایی که بصورت استاندارد وجود داشته و با استفاده از نظر خبرگان در نهایت مدلی را ارائه می نماید و شاخص های اصلی با زیر شاخص های مشخص شده  بنام های عوامل اولیه،وعوامل ثانویه،عوامل ثالث و در نهایت رقابت پذیری مقصدرابا انجام روش های آماری برای تایید پایایی و روایی تحقیق به تثبیت می رساند. رتبه بندی ابعاد مدل تحقیق با استفاده از آزمون فریدمن انجام گردیده است  که  نشان می دهد اولویت اول مربوط به متغیر منابع موروثی فرهنگی با میانگین رتبه 11/8، اولویت دوم مربوط به منابع ساخته شده با میانگین رتبه 03/8، اولویت سوم عوامل حمایتی و موقعیتی با میانگین رتبه 31/7، اولویت چهارم منابع موروثی طبیعی با میانگین رتبه 16/7، اولویت پنجم سیاستگزاری طرح ریزی و توسعه با میانگین رتبه 14/7، اولویت ششم منابع و جاذبه های کلیدی با میانگین رتبه 81/6، اولویت هفتم شرایط تقاضا با میانگین رتبه 26/6، اولویت هشتم مدیریت مقصد گردشگری با میانگین رتبه80/5،اولویت نهم قابلیت کنترل هزینه با میانگین رتبه 58/5، اولویت دهم زیرساخت های عمومی با میانگین رتبه 48/5، اولویت یازدهم قابلیت تمرکز با میانگین رتبه 27/5 و اولویت نهائی (دوازدهم) مربوط به قابلیت تمایز با میانگین رتبه 06/5 می باشد.
 

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the tourism industry with emphasis on the competitive advantage of tourist destinations in Iran (Case study: Mazandaran province)

نویسندگان [English]

  • aref abdi
  • vahidreza mirabi
Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran,
چکیده [English]

tourism industry as the invisible export of goodscservice,due to its efficiency on the process of production and employment,is one of the most important and lucrative industries in the world and can play an outstanding role in providing foreing currency income and economical growth and development in countries.based on this ,studying the challenges facing this industry ,especially on the view point of competitive advantage  of the world's tourism destining is under the special emphasis of experts in this field.to this,th and. Today, however, studies have been conducted on the competitive advantage of the world's tourism destining the challenges facing this industry,ations, but studies of such communities and practices in this regard have not been carried out in the tourism destinations of our, and this necessity makes such studies even more apparent. In this study, the researcher, considering 12 indicators that existed in standard, finally  present study considerind 12 sub-indicators in 4 categories identified as primary factors(cultural heritage resources, natural heritage resources),and secondary factors(supportive and situational factors, priority of planning and development policy, tourism destination management), third factors(key resources and attractions, public infrastructure, demand conditions ) , and finally competition(cost control capability, focus capability, differentiation capability) and Acceptability of statistical methods to confirm the reliability and validity of research has been established and ranking of research model dimensions using Friedman test on Factors affecting the tourism industry with emphasis on the competitive advantage of tourist destinations in Iran (Case study: Mazandaran province),  result of this study showing that categorise of effective factors on attracting tourism is  cultural heritage resources, made r esource, supportive and situational factors, natural heritage resources, priority of planning and development policy, key resources and attractions, demand conditions, tourism destination management, cost control capability, public infrastructure, focus capability and differentiation capability.therefore,it can be induced that destination competitiveness,in case of relative importance on other influential factors on mazandaran province tourist destinations enjoys less priority.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism
  • destination competitiveness
  • distinction
  • fridman test
  • mazandaran Jel classification: Z39
  • Z33
  • L83
جعفرتاش، برزین و پویان­زاده، نسرین (1394). ارزیابی و اولویت­بندی شاخص­های رقابت­پذیری صنعت گردشگری ایران. فرایند مدیریت و توسعه، 28(3): 105- 85.
شهیکی تاش، محمد نبی، محمودپور، کامران و محسنی، حدیثه (1394). بررسی عوامل تاثیرگذار برشاخص رقابت­پذیری کشورها با تاکید بر اقتصاد ایران. فصلنامه سیاست­های مالی و اقتصادی، 3(11): 188- 155.
نظری، محسن، اسفندیانی، محمد رحیم و طباطبایی، سیدمهدی (1396). ارزیابی عوامل موثر بر جذب گردشگران بین­المللی با استفاده از مدل جاذبه. تحقیقات اقتصادی،  52(1): 243- 215.
Aleshinloye, K. D., Woosnam, K. M., Erul, E., Suess, C., Kong, I., & Boley, B. B. (2021). Which construct is better at explaining residents’ involvement in tourism; emotional solidarity or empowerment?. Current Issues in Tourism, 1-15.
Kumar, R.R., Loganathan, N., Patel, A. and Kumar, R.D. (2014), Nexus between tourism earnings and economic growth: A study of Malaysia. Quality and Quantity, 49(3): 1101-1120
Kum, H., Aslan, A., & Gungor, M. (2015). Tourism and economic growth: The case of next 11 countries. International Journal of Economics and Financial Issues, 5(4), 1075-1081.
Li, K. X., Jin, M., & Shi, W. (2018). Tourism as an important impetus to promoting economic growth: A critical review. Tourism Management Perspectives, 26, 135-142.
Lim, S. E., & Ok, C. M. (2021). A meta-analytic review of antecedents of hospitality and tourism firms’ performance: A cross-cultural comparison. Tourism Management, 86, 104325.
Pessoa, A. (2017). Tourism and regional competitiveness: The case of the Portuguese Douro valley. Estudos Regions, 18: 55-75.
Pessoa, A. and Silva, M.R. (2007). Environment based innovation: Policy questions. Finisterra, 44(88): 53-78.
Ritchie, J.R.B. and Crouch, G.I. (2005). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Oxford: Oxford University Press.
Suresh, J. and Senthilnathan, S. (2014). Relationship between Tourism and Economic Growth in Sri Lanka. Published as the 7th Chapter of a Book Entitled, Economic Issues in Sri Lanka. 115-132.
Tan, W. K., & Yang, C. Y. (2021). The relationship between narcissism and landmark check-in behaviour on social media. Current Issues in Tourism, 1-19.