TY - JOUR ID - 1270 TI - اقتصاد اسلامی، تخصیص درآمد و رفتار مصرفی JO - بررسی مسائل اقتصاد ایران JA - CE LA - fa SN - 2383-0565 AU - علم‌الهدی, سیدسجاد AU - آق آتابای, عبدالعظیم AD - عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی AD - دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 1 IS - شماره 1 (شماره پیاپی:1) SP - 133 EP - 159 KW - کلیدواژه‌ها: رفتار عقلایی KW - نظریة رفتار مصرف‌کننده KW - تخصیص درآمد KW - انسان اقتصادی KW - انسان اسلامی KW - مصرف‌کنندة مسلمان DO - N2 - چکیده مصرف بخش عمده‌ای از مباحث اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این خود حاکی از اهمیت آن در عرصة اقتصاد است. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نحوة مصرف، درآمد است، از این رو این مقاله تلاش دارد رفتار مصرف‌کننده و چگونگی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به این‌که ملاک رفتار عقلایی در اقتصاد اسلامی، تطابق آن با معیارها و ارزش‌های اسلامی است، این مقاله نشان می‌دهد که هدف مصرف‌کننده در جامعة اسلامی حداکثرکردن رضایت خداوند است و با توجه به این هدف درآمد خود را در سه حوزة مخارج مصرفی، مخارج مشارکت اجتماعی (انفاق فی سبیل‌‌الله) و مخارج سرمایه‌‌گذاری تخصیص می‌‌دهد. الگوی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی کارکرد‌های اقتصادی مهمی همچون کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد، افزایش کارایی بازار، رشد اقتصادی، تعدیل نوسانات اقتصادی، افزایش سطح رفاه عمومی، عدم‌‌ تخریب محیط زیست و ... دارد. بنابراین اگر فرد فرد اعضای جامعة اسلامی با توجه به دستورات قرآن ‌‌کریم‌‌ و پیامبر اکرم (ص) و ائمة اطهار (ع)، خود را ملزم به رعایت احکام و دستورات دین مبین اسلام بنمایند (رعایت مواردی چون؛ حرمت اسراف، و تبذیر، حرمت اتلاف، حرمت اتراف و ...) ـ جامعة اسلامی به رشد و بالندگی و سرافرازی در برابر جوامع غیر اسلامی خواهد رسید.   UR - https://economics.ihcs.ac.ir/article_1270.html L1 - https://economics.ihcs.ac.ir/article_1270_a07495009d0a6f5954f2c39fa20449ed.pdf ER -