@article { author = {Alam-al-Hoda, Seyed Sajad and Agh-atabai, Abdolazim}, title = {Islamic Economics; Allocation of Income and Consumption Behavior}, journal = {Journal of Iranian Economic Issues}, volume = {1}, number = {شماره 1 (شماره پیاپی:1)}, pages = {133-159}, year = {2014}, publisher = {Institute for Humanities and Cultural Studies}, issn = {2383-0565}, eissn = {2783-2317}, doi = {}, abstract = {Consumption has attracted much attention among economics arguments which indicates its importance among economic subjects. One of the most important factors influencing consumption pattern is income. This article is to examine the allocation of income in the Islamic economics. Considering that in Islamic economics the criterion of rational behavior is its correspondence with Islamic values and standards, therefore, the present article is to show that the goal in the Islamic society is to satisfy the Almighty to its fullest. With this goal in mind the income is to be spent in three areas; consumption, expenditure in the social sharing (to give and donate in order to please God) and investment. The allocation of the income in the Islamic economics is to be spent for functionally and economically important matters like: easing poverty and improvement of the distribution of income, increment in the efficiency of Bazar (business), improvement of economy, regulating economic irregularities, improving the standard of living for all, preserving the environment and the like. Therefore, if each individual follows the instruction of the Quran and the direction given by the Prophet (B) and observes the strict rules of the true religion (like avoiding the conspicuous consumption, prodigal spending, wastage and overspending), the Islamic society will witness the, improvement, development and glory.    }, keywords = {Keywords: rational behavior,the theory of the behavior of consumers,allocation of income,economic man,Islamic man,Moslem consumer}, title_fa = {اقتصاد اسلامی، تخصیص درآمد و رفتار مصرفی}, abstract_fa = {چکیده مصرف بخش عمده‌ای از مباحث اقتصادی را به خود اختصاص داده است که این خود حاکی از اهمیت آن در عرصة اقتصاد است. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نحوة مصرف، درآمد است، از این رو این مقاله تلاش دارد رفتار مصرف‌کننده و چگونگی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. با توجه به این‌که ملاک رفتار عقلایی در اقتصاد اسلامی، تطابق آن با معیارها و ارزش‌های اسلامی است، این مقاله نشان می‌دهد که هدف مصرف‌کننده در جامعة اسلامی حداکثرکردن رضایت خداوند است و با توجه به این هدف درآمد خود را در سه حوزة مخارج مصرفی، مخارج مشارکت اجتماعی (انفاق فی سبیل‌‌الله) و مخارج سرمایه‌‌گذاری تخصیص می‌‌دهد. الگوی تخصیص درآمد در اقتصاد اسلامی کارکرد‌های اقتصادی مهمی همچون کاهش فقر و بهبود توزیع درآمد، افزایش کارایی بازار، رشد اقتصادی، تعدیل نوسانات اقتصادی، افزایش سطح رفاه عمومی، عدم‌‌ تخریب محیط زیست و ... دارد. بنابراین اگر فرد فرد اعضای جامعة اسلامی با توجه به دستورات قرآن ‌‌کریم‌‌ و پیامبر اکرم (ص) و ائمة اطهار (ع)، خود را ملزم به رعایت احکام و دستورات دین مبین اسلام بنمایند (رعایت مواردی چون؛ حرمت اسراف، و تبذیر، حرمت اتلاف، حرمت اتراف و ...) ـ جامعة اسلامی به رشد و بالندگی و سرافرازی در برابر جوامع غیر اسلامی خواهد رسید.  }, keywords_fa = {کلیدواژه‌ها: رفتار عقلایی,نظریة رفتار مصرف‌کننده,تخصیص درآمد,انسان اقتصادی,انسان اسلامی,مصرف‌کنندة مسلمان}, url = {https://economics.ihcs.ac.ir/article_1270.html}, eprint = {https://economics.ihcs.ac.ir/article_1270_a07495009d0a6f5954f2c39fa20449ed.pdf} }